CO2 verwijderen? Een makkie!

A demonstration setup with a clear tank and sensors on a table, surrounded by lab gloves and equipment, while people watch in the background.

Op 18 november gingen Rick en Peter van OCS met hun onderzoek naar de jongeren toe. In plaats van rustig te beginnen met collega's bij de koffieautomaat, stonden deze onvermoeibare wetenschapscommunicatoren om 8:15 uur in de rij met een stel luidruchtige kinderen om een basisschool in Amsterdam binnen te gaan. Dat was toevallig de basisschool waar de dochters van Peter naartoe gaan. Peter: een held op het gebied van outreach of gewoon bezig om indruk te maken op zijn dochters en hun vriendinnen met zijn wetenschap? We zullen het nooit weten.

Photo: Rob Buiter

Photo: Rob Buiter

De jongens van het NIOZ hadden vier ‘CO2-verwijderingsunits’ meegenomen die speciaal voor dit project door Roel in de werkplaats waren gebouwd. De units waren ontworpen om te laten zien hoe sommige gesteenten tijdens verwering (dat is oplossen) CO2 uit de lucht kunnen opnemen. Het punt was dat de units helemaal uit elkaar waren gehaald en dat het aan de kinderen was om ze in elkaar te zetten en te testen.

De wetenschapsmorgen, die werd gehouden met een groep van 19 kinderen die op hun school deelnemen aan het ‘Learning Lab’, was een groot succes. Met scherp inzicht en veel enthousiasme bouwden vier groepen kinderen werkende CO2-verwijderingsunits. Ze werden geïnspireerd en ondersteund door Rick en Peter, en waar nodig in toom gehouden door hun leraar Allard. De kinderen rapporteerden de meetwaarden van de CO2-sensoren in hun opstellingen aan Peter, die ze invoerde in datasheets met grafieken om de prestaties van elke eenheid in realtime te volgen. Radiojournalist Rob Buiter rende heen en weer tussen de kinderen om de geluiden en vibes op te vangen voor een item (klik hier) voor het wetenschapsradioprogramma ‘Vroege Vogels’.

Het blijkt dat zeezand niet geschikt is voor CO2-verwijdering, grof olivijn evenmin, terwijl fijn olivijn veelbelovend was. Het beste deel van deze wetenschapsmorgen was zonder twijfel de betrokkenheid, het enthousiasme en de vlijmscherpe vragen van 19 kinderen. Dat voelt enigszins geruststellend, in een land dat wordt geleid door volwassenen die alleen maar schreeuwen zonder te begrijpen.

Photo: Rob Buiter

Photo: Rob Buiter