"Another one bites the dust" was zeker van toepassing op onze laatste poging om de met stof bedekte boei Laura in februari terug te halen uit het subtropische oostelijke deel van de Noord-Atlantische Oceaan. We hebben ons nu “afgestoft” en zijn vastbesloten om tijdens de komende expeditie 64PE550 “het stof te verslaan”. Deze expeditie biedt een tweede kans om zowel de boei als de sedimentval M1 terug te halen. Samen met boei Carmen vormen deze twee stations ten noorden en ten zuiden van de Kaapverdische eilanden een lange reeks van stofverzameling en monitoring van de effecten van stofafzetting op het mariene milieu.

Op maandag 17 maart 2025 gaat een kleine groep van NIOZ en de Universiteit Utrecht aan boord van de RV Pelagia om expeditie 64PE550 - DUST2025 te starten. Net buiten de zuidelijke EEZ van Kaapverdië hopen ze zowel de stofverzamelboei Laura als de hoge-resolutie sedimentval M1 te bergen. In februari 2025, tijdens RV Pelagia 64PE540 - TipTop, lieten het weer en de toestand van de zee het niet toe om deze twee boeien te bergen. Dankzij veel flexibiliteit en creatieve planning kon deze korte extra expeditie in het drukke schema van het schip worden ingepast, en deze keer hopen we dat Neptunus ons toestaat om zowel de boei als de sedimentval te bergen en opnieuw te plaatsen.

Expedition logo

Expedition logo

Februari 2025 was echt een super stoffige maand voor de kust van Mauritanië en we hopen nog meer stoffige luchten en mooie zonsondergangen te zien. Maar het belangrijkste is dat we hopen goede monsters te kunnen verzamelen en de stofverzamelingsinstrumenten te kunnen ‘oogsten’.

RV Pelagia off Mauritania during TipTop, February 2025

RV Pelagia voor de kust van Mauritanië tijdens TipTop, februari 2025 (foto: NIOZ)

Buoy Laura bobbing in a choppy Atlantic Ocean (photo: NIOZ)

Boei Laura dobbert in een woelige Atlantische Oceaan (foto: NIOZ)

Zoals je in dit korte filmpje kunt zien, was het vorige maand door het weer niet mogelijk om boei Laura terug te halen. We hopen dat het weer deze keer wat rustiger is!

In deze blog kun je volgen waar we zijn en wat we allemaal meemaken op zee. Hieronder vind je regelmatig updates, met de meest recente bovenaan.

28 maart - Land in zicht!

We komen aan bij de hoofdstad van de Kaapverdische Eilanden: de stad Praia op het eiland Santiago. Vanaf hier vliegt het grootste deel van het wetenschappelijke team naar huis. We kijken terug op een super leuke en succesvolle expeditie en bedanken de kapitein en bemanning van de RV Pelagia voor hun professionele werk en de fijne sfeer aan boord. We vinden het een beetje jammer om afscheid te nemen van het mooie kleine blauwe schip en kijken ernaar uit om terug te komen naar dit gebied op de gloednieuwe RV Anna van Weber Bosse, voor meer stof.

Bedankt voor het volgen van deze blog. #welstoffignietsaai

Land ahoy! We are approaching Praia, Cabo Verde

Land in zicht! We komen aan bij Praia, Kaapverdië (foto: NIOZ)

27 maart - rustige zee, weinig stof

We laten boei Laura achter in redelijk rustige omstandigheden en met weinig stof in de lucht. Volgens de voorspellingen van verschillende weermodellen komt er binnenkort meer stof aan. We hopen de boei over ongeveer een jaar terug te halen, met ons nieuwe onderzoeksschip.

Buoy Laura bobbing in a choppy Atlantic Ocean.

Boei Laura dobbert in een woelige Atlantische Oceaan (foto: NIOZ)

27 maart - stofvoorspellingen

Hier zie je de voorspellingen van Windy.com in een korte animatieclip die de periode laat zien waarin we van Gran Canaria naar de boei zijn gevaren. Op dit moment (27-28 maart) varen we weer onder een heldere hemel noordwaarts richting Praia.

27 maart - filmen in 360°

De afgelopen week hebben Emma en Goncalo gefilmd met hun 360°-camera. Ze hebben veel dingen van deze expeditie vastgelegd, maar ook specifiek over stofonderzoek en vooral voor het zogenaamde “virtuele scheepslokaal”. De video's worden gebruikt in hun open source lesmateriaal om (master)studenten te leren over onderzoek op zee. Check hun website.

Goncalo and Emma on the aft of RV Pelagia

Goncalo en Emma op het achterdek van de RV Pelagia (foto: NIOZ)

27 March - deploying buoy Laura

At the break of day we start the search for the top smartie, which indicates the position of the buoy's anchor and mooring line. At 7.00 we are alongside the smartie and the exchange for the "real" buoy has started. Just one-and-a-half hour later, buoy Laura is re-deployed! Happy sampling and see you next year!

26 maart - gisteravond op het dek

Het opnieuw uitzetten van een verankerde boei duurt best lang, omdat je door de grote waterdiepte (>5 km!) veel touwen nodig hebt. De hele opstelling bestaat uit kilometers nylon touw, een smartie (drijver met een drijfvermogen van 500 kg), rubberen spanlijnen (om de krachten van wind en golven te verminderen), staalkabel (om schade door vislijnen te voorkomen) en metalen kettingen. Omdat er wat vertraging was bij het plaatsen, konden we de laatste stap niet doen, dus boei Laura blijft nog een nacht op het dek staan. Op het dek lijkt ze best groot, maar zodra ze zelfstandig in de oceaan drijft, ziet ze er heel klein uit.

Buoy Laura on deck of RV Pelagia.

Boei Laura op het dek van de RV Pelagia (foto: NIOZ)

26 maart - drijvende vallen

Op dit station hebben we een set drijvende vallen uitgezet en weer opgehaald om te kijken hoe stofdeeltjes de oceaan beïnvloeden. We willen allebei weten of en hoeveel fytoplankton reageert op de voedingsstoffen in het stof, en hoeveel van het organische materiaal dat aan het oppervlak van de oceaan wordt geproduceerd, daadwerkelijk naar de zeebodem gaat.

De drijvende vallen bestaan uit vier buizen die zo in een frame zijn opgehangen dat ze altijd verticaal blijven. We hebben vier buizen op 100 m, 200 m en 400 m. In één van elke set van vier buizen hebben we een petrischaal met een doorzichtige gel geplaatst. Dit is de enige manier om zogenaamde ‘mariene sneeuw’-deeltjes te verzamelen en te bewaren. Deze ‘sneeuwvlokken’ zijn heel losse samenklonteringen van deeltjes (bijvoorbeeld stofdeeltjes, maar ook resten van fytoplankton) die langzaam door de waterkolom naar de zeebodem zakken. Ze worden bij elkaar gehouden door organische suikers, maar vallen uit elkaar zodra ze worden aangeraakt. We denken dat deze sneeuwvlokken een belangrijke rol spelen bij het transport van organisch materiaal naar de zeebodem en daarom willen we ze onderzoeken op samenstelling en zinksnelheid.

De inhoud van de andere drie buisjes wordt gefilterd, zodat die thuis in het lab kan worden geanalyseerd.

A person lowers clear cylindrical water sampling tubes into the ocean from a boat.

De drijfvallen worden nu geplaatst (foto: NIOZ)

Results from the drifting traps collecting material at three different depths in the ocean.

Resultaten van de drijfvallen die materiaal verzamelen op drie verschillende dieptes in de oceaan (foto: NIOZ)

25 maart - stof uit de lucht verzameld

Als iemand zich afvraagt waarom de lucht precies zo troebel is, geven de filters van de high-volume samplers op het bovendek van de RV Pelagia het antwoord: na iets meer dan 24 uur waren de smetteloze witte filters van ongeveer A4-formaat veranderd in feloranje. Met behulp van satellietbeelden en berekeningen van de achterwaartse trajecten kunnen we achterhalen uit welke stofbron(nen) in Noordwest-Afrika dit materiaal afkomstig is.

After 24 hours, the filters from the samplers are bright orange with dust.

Na 24 uur zijn de filters van de monsternemers helemaal oranje van het stof (foto: NIOZ)

24 maart - er zit stof in de lucht!

We krijgen steeds meer meldingen dat er stof uit de Sahara in Nederland is waargenomen, wat zorgt voor rode zonsondergangen en vuile auto's. Ook hier krijgen we er onze portie van. In Europa is de hoeveelheid deeltjes veel minder en wordt het licht van de ondergaande zon verspreid in mooie rode zonsondergangen. Hier is de hoeveelheid deeltjes in de lucht veel hoger, waardoor de zon al lang voordat ze de horizon raakt volledig wordt verduisterd. Vergelijk deze zonsondergang eens met die van drie dagen geleden.

Thanks to large amounts of dust being blown through the atmosphere, the sun is already gone before hitting the horizon

Door al dat stof dat door de lucht wordt geblazen, is de zon al weg voordat hij de horizon raakt (foto: NIOZ).

24 maart - sedimentval-dag

Vandaag gaan we de tweede boei ophalen: die met drie sedimentvallen. Deze vallen zijn een soort trechter waarmee we spul (zowel stof als organisch materiaal, zoals planktonresten) kunnen vangen dat van het oceaanoppervlak naar de zeebodem zakt.

De unieke opstelling van drie vallen maakt een ongekend hoge bemonsteringsresolutie van vier dagen mogelijk. Op deze manier kunnen we het resultaat van individuele stofuitbarstingen en de gevolgen daarvan voor het mariene milieu ‘verzamelen’. We hebben al laten zien hoe fytoplankton reageert op de voedingsstoffen die met het stof worden meegevoerd en ook hoe de neerslaande stofdeeltjes de bezinking van organisch materiaal naar de zeebodem versnellen.

Op de foto hieronder zie je hoe de eerste val al op het dek staat en de tweede op het punt staat om op het dek te worden geplaatst. Elke val heeft twee carrousels en je kunt zien dat elke fles van elke carrousel een beetje materiaal bevat: dat is precies wat we willen!

Crew on a research ship deploy a sediment trap labeled “TRAP KIEL” over the side using a crane.

De tweede van drie sedimentvallen wordt opgehaald (foto: NIOZ)

23 maart - de boei oogsten

Stof wordt op twee manieren verzameld door de boeien; natte stof wordt opgevangen door een deksel boven een trechter open te klappen die naar flessen leidt zodra de eerste regendruppels vallen, en droge stof wordt alleen bij afwezigheid van regen en alleen als de wind niet te sterk is over een filter van 47 mm gepompt, om te voorkomen dat zeewater in het systeem wordt gezogen.

Net zoals de filters onder een schoorsteen worden gedraaid wanneer de boei op zee is, draaien we de volle filters onder een opening waardoor de filters kunnen worden teruggehaald. Hier zie je hoe filter nr. 1 mooi gekleurd is met stof. Vreemd genoeg geeft dat voldoening...

One by one the full filters are retrieved from the buoy.

De volle filters worden één voor één uit de boei gehaald (foto: NIOZ)

23 maart - boei Laura ophalen

Gelukkig zijn het weer en de zee een stuk rustiger geworden, dus het is veilig om met de rubberboot lijnen aan de boei vast te maken en haar aan boord te halen. In deze videoclip zie je hoe de golven het schip, de rubberboot en de boei nog steeds flink laten schommelen, maar de ervaren officieren en bemanning van de RV Pelagia hebben de operatie super soepel laten verlopen en binnen een uur stond de boei op het dek.

22 maart - boeiecosystemen

Ze zeggen dat de schaduw die boeien in het water maken al leven aantrekt aan het oppervlak van de oceaan. Boeien zitten meestal vol met algen en zeepokken en er wonen allerlei soorten krabben en andere beestjes op. Deze worden opgegeten door kleine vissen, die op hun beurt weer worden opgegeten door grotere vissen, tot aan GROTE vissen zoals de Mai-mai die te zien is in deze video, die in 2017 is opgenomen aan boord van de RV Meteor tijdens M140. Zou jij hier durven zwemmen? We blijven een paar dagen op dit station en hopen ook wat vissen te zien (en te vangen?).

The buoys create their own mini-ecosystem all the way from algae to big fish.

De boeien hebben hun eigen mini-ecosysteem, van algen tot grote vissen (foto: NIOZ)

22 maart - toolboxvergadering

Morgen komen we aan bij het eindpunt van deze expeditie: station M1 / boei Laura. Het eerste wat we willen doen – als het weer en de zee het toelaten – is boei Laura ophalen. Om meteen aan de slag te kunnen, kijken we eerst naar beelden van eerdere ophalingen van de stofverzamelende boeien en bespreken we hoe we het gaan aanpakken.

All crew, technicians and officers gather in the "living room" for the toolbox meeting.

Alle crew, techneuten en medewerkers verzamelen zich in de 'woonkamer' voor de toolbox meeting (foto: NIOZ)

22 maart - ondertussen op Texel...

De voorspelling van Windy.com klopt helemaal; een grote stofstorm uit Noordwest-Afrika heeft Noord-Europa bereikt en weer waren de auto's in Nederland bedekt met een dun laagje stof. Deze foto is genomen op het eiland Texel, meer dan 2000 km van de bron.

Dust on car.

Sommige mensen geven JB de schuld van het stof op hun auto (foto: NIOZ)

21 maart - voorbereiding voor station M1/Laura

We gebruiken de paar dagen reistijd om ons klaar te maken voor alle dingen die we gaan doen als we bij het station zijn. Hier zie je Emma en Marcel bezig met het in elkaar zetten van de frames voor de zogenaamde drifting traps; drie sets van vier buizen die materiaal opvangen dat door de oceaan zakt terwijl ze 24 uur lang vrij in de oceaan ronddrijven.

Marcel and Emma preparing the frames of the drifting traps.

Marcel en Emma maken de frames van de drijfvallen klaar (foto: NIOZ)

21 maart - laatste stofvrije zonsondergang?

Zonsondergangen op zee zijn meestal super mooi, soms zelfs nog mooier door de groene flits.

De zonsondergang van gisteravond was weer prachtig en we beseffen dat dit misschien wel de laatste keer was dat we de zon daadwerkelijk in de zee hebben zien ondergaan (en als je goed luistert...). Volgens de satellietbeelden en de voorspelling van Windy.com zullen we de komende dagen door een stofwolk varen, wat betekent dat de zon waarschijnlijk al verduisterd zal zijn voordat ze de oceaan aan de horizon raakt.

Last dustless sunset.

Laatste stofvrije zonsondergang (foto: Kelly)

20 maart - Noordwest-Afrikaans stof naar Europa

Onze belangrijkste interesse in het subtropische oostelijke deel van de Noord-Atlantische Oceaan is het Noordwest-Afrikaanse stof dat in grote hoeveelheden naar het westen waait. Soms, vooral in de late winter/vroege lente, waait dit spul ook richting Europa. In deze animatie van windy.com zie je zo'n stofuitbarsting die noordwaarts over de Middellandse Zee waait, helemaal naar Noord-Europa, om op vrijdag 21 maart Nederland te bereiken. We hadden thuis kunnen blijven...

#watdoenwijhier

Forecasted dust blowing towards Europe (copyright Windy.com)

Voorspeld stof dat richting Europa waait (bron: Windy.com)

20 maart - blauwe lucht (geen stof)

Het gebied waar we doorheen varen heeft een superheldere en blauwe lucht; hier is geen stof te bekennen. Volgens de voorspelling van de Windy-app, ondersteund door satellietbeelden van NASA, zullen we verder naar het zuiden waarschijnlijk stof tegenkomen dat vanaf het noordwestelijke Afrikaanse continent waait. Op het bovendek boven de brug hebben we twee zogenaamde high-volume stofafscheiders geïnstalleerd die grote hoeveelheden (1 m³/minuut) lucht filteren. Deze filters worden elke dag vervangen, of vaker als er veel stof in de lucht zit.

Two high-volume dust collectors on the top deck of RV Pelagia.

Twee grote stofvangers op het bovendek van de RV Pelagia (foto: NIOZ)

20 maart - voorbereidingen

Op dit moment varen we naar het zuiden voor een vierdaagse reis naar de boei Laura en de sedimentval M1, en we hopen dat het weer zo rustig blijft als nu! Als we daar zijn, hebben we het druk met het ophalen van de boeien, het onderhoud ervan en het weer uitzetten. We gebruiken de reis om ons voor te bereiden op deze drukke periode en op deze foto zie je filterbekers waarop nieuwe filters van 47 mm zijn geïnstalleerd. Op de boei zit een carrousel met 24 van deze bekers, die één voor één op een vooraf bepaalde afstand onder de luchtinlaat zijn geplaatst. Drie bekers op de tafel hebben al een wit nieuw filter, dat hopelijk vol zit met oranje stof als we ze volgend jaar weer ophalen. Er is genoeg tijd om filters in de overige 21 bekers te plaatsen.

A row of labeled round filter cups laid out on a wooden workbench with sample bags and tools beside them.

Filterbekers worden klaargemaakt om op boei Laura te worden geïnstalleerd (foto: NIOZ)

19 maart - mooi weer en rustige zee

We hebben echt geluk met de zuidelijke Canarische Stroming, die ons lekker rustig en best snel wegvoert van de Canarische Eilanden. We hopen natuurlijk dat de zee zo blijft!

Sunrise over the sea over the eastern subtropical North Atlantic.

Zonsopgang boven het oostelijke subtropische deel van de Noord-Atlantische Oceaan (foto: NIOZ)

18 maart - we zijn onderweg!

Nu de piloot weg is, zijn we weer op onszelf aangewezen en klaar om koers te zetten naar onze eerste (en enige) stop ten zuiden van Kaapverdië.

18 maart - Voorbereidingen in Las Palmas

Vandaag begint onze reis en we zijn allemaal super enthousiast! De laatste voorraden zijn geleverd en nadat we hebben getankt, gaan we naar het zuiden richting de Kaapverdische Eilanden.

Tijd voor onze eerste groepsfoto van de “opstappers” van expeditie 64PE550 - DUST2025.

Five people standing together in front of RV Pelagia, posing for a group photo.

Het DUST2025-dreamteam staat voor de RV Pelagia in de haven van Las Palmas de Gran Canaria (foto: NIOZ).