Bouw RV Anna Weber-van Bosse

In november 2022 keurde het bestuur van Stichting NWO-I de definitieve gunning van het contract voor de bouw van RV Anna Weber-van Bosse aan de Spaanse scheepsbouwer Astilleros Armon goed. Na jaren van voorbereiding is in oktober 2023 begonnen met de bouw van dit innovatieve, duurzame en unieke schip, dat de 35 jaar oude RV Pelagia zal vervangen. Het schip is een jaar later, in oktober 2024, te water gelaten en zal eind 2025 worden opgeleverd.

 

Mijlpalen

Ondertekenen contract 

Op 16 december 2022 werd op Texel het contract getekend voor de bouw van het nieuwe Nederlandse oceaangaande onderzoeksschip Anna Weber-van Bosse. NWO gaf goedkeuring aan de definitieve gunning van het contract voor dit project aan de Spaanse scheepsbouwer Astilleros Armon. Zij kwamen als beste uit de verplichte Europese aanbesteding naar voren. Armon is wereldleider in het ontwerpen en bouwen van onderzoeksschepen.

3 mannen zitten achter een tafel, ondertekenen papieren en zien er blij uit.

Vertegenwoordigers van NWO (Marcel Levi), NIOZ (Han Dolman) en de Spaanse scheepsbouwer Astilleros Armon (Laudelino Alperi Baragano) ondertekenen het contract. (Foto: NIOZ/Evalien Weterings)

Start bouw

Op 11 oktober 2023 vond op de Spaanse scheepswerf Astilleros Armon in Vigo de feestelijke start plaats van de bouw  van de RV Anna Weber-van Bosse. De traditionele geluksmunt werd door kapitein Hein Oenema en Gert-Jan Reichart, hoofd van de afdeling Oceaanonderzoek van het NIOZ, op de eerste stalen kielplaten gelast. 

twee mannen draaien iets vast op een stalen plaat

Het lassen van de munt op de eerste staalplaat door Henk Oenema (kapitein RV Pelagia) en Gert-Jan Reichart (hoofd Ocean Research en wetenschappelijk coördinator van dit project) (Foto: Chou Pesque)

Tewaterlating

Op 31 oktober 2024 werd de RV Anna Weber-van Bosse te water gelaten. Tijdens het eerste jaar werd de bijna 80 meter lange romp in de hal van de Armon Shipyards tot ongeveer acht verdiepingen hoog gebouwd. Maar het hele schip paste niet in de assemblagehal van de scheepswerf, daarom zou onder andere de brug buiten de hal erbovenop gebouwd moeten worden. Tijdens het tweede bouwjaar wordt ook het hele interieur ingericht met alle technische voorzieningen en onderzoeksfaciliteiten.

9 man met witte bouwhelmen en champagne glazen staan in een rij op de kade voor een groot blauw schip

Project team proost op de succesvolle tewaterlating. (Foto: Chou Pesqueira)

Verbeteringen RV Anna Weber-van Bosse ten opzichte van RV Pelagia

  • Het schip biedt plaats aan dubbel zoveel onderzoekers, waardoor meerdere teams tegelijkertijd kunnen werken.
  • Een groot achterdek biedt ruimte voor meer modulaire onderzoekscontainers om experimenten op zee uit te voeren.
  • De ijsklasse maakt onderzoek dichter bij de rand van het ijs mogelijk, wat van groot belang is voor het bestuderen van smeltende ijskappen.
  • Het schip zal worden uitgerust met DP2 om dynamische positionering met een hoge mate van precisie mogelijk te maken. Dit is een vereiste voor het werken in windmolenparken om de ecologie daar te bestuderen.
  • De drop kiel maakt het mogelijk om apparatuur te gebruiken voor observaties diep in de waterkolom, zonder de belemmering van de scheidingslagen.
  • Het ontwerp is specifiek gericht op het gebruik van autonome apparaten (drones, autonome onderwatervoertuigen) of op afstand bediende apparaten (ROV's).
  • Het A-frame op het achterdek is hoger en sterker, zodat het Duitse autonome boorsysteem MEBO vanaf de Anna Weber-van Bosse kan worden bediend om lange boormonsters uit de diepliggende zeebodem te verkrijgen.
  • Naast een multibeam-echolood voor middeldiep- tot diep water, dat ook op de Pelagia aanwezig is, is er een multibeam-systeem met hoge resolutie voor ondiep water geïnstalleerd, waardoor nauwkeurigere metingen in ondiepe wateren mogelijk zijn.